• Etitude - אתי קארו אבקסיס

הבגד ככלי להשגת מטרות (פוסט שני בסדרה "הבגד עושה את האדם"?!)

עודכן ב: יול 22

בפוסט הראשון בסדרה סיפרתי סיפור אמיתי מחדר הייעוצים שלי, שהוא תכלס סיפור מהחיים של רובנו אם לא של כולנו (אם לא קראת ממליצה מאוד לקריאה - לחצו פה ). אחרי שהסברתי לנועצת בי את הכלי שבעזרתו תוכל לבחון ולהתאים את הלבוש והמראה הכללי, ללו"ז המשתנה שלה ולמסרים שחשוב לה להעביר בכל סוג של מפגש, היא הבינה כיצד להתלבש, באופן שיקדם אותה בעבודתה ואפילו החליטה שתצטלם ותשלח תמונה לחבר מהקיבוץ ולבעלה :)


הבגד הוא כלי שימושי עבורנו בהרבה מובנים, חלקם מוחשיים יותר ולכאורה מובנים מאליהם, וחלקם קצת פחות. הוא מחמם אותנו, מהווה כסות, כלי להרגשת שייכות וגם ביטוי סגנון אישי. אבל הוא יכול גם להפוך לכלי להשפעה עלינו עצמנו, ועל אחרים, בכל הקשור לתפיסתם אותנו.

הרי המראה בלי קשר לאמת או לא, מייצר רושם ראשון עלינו, שמתקבל במהירות הבזק ומכתיב את התייחסות האחרים אלינו. נאהב את זה או לא, ככה זה. ובואו נהיה כנים והגיוניים, אנחנו הרי לא יכולים למנוע מאחרים להפעיל עלינו שיפוטים מהירים, ובכלזאת, יש לנו אינטרס, במיוחד בעבודה, (אם כי לא רק) שהשיפוט המהיר יהיה בעדנו. אז אין ביכולתנו למנוע, אבל אנחנו בהחלט יכולים להשפיע על אותם שיפוטים כך שיפעלו לטובתנו...

רושם ראשון זה טווח קצר. אך לבגד גם השפעה ארוכת טווח במובנים רבים אחד מהם התנהגותנו.




"הבגד עושה את האדם"


רובנו שמענו את המשפט "הבגד עושה את האדם".

יש מי שמפרש את המשפט בהקשר של מותגים יוקרה, ובאופן כללי את הבגד כ"אריזה" נטו.

במובן העמוק יותר, הכוונה באמירה הזו היא לכך שהבגד שאדם לובש משפיע עליו ועל התנהגותו.


אנשים בברמודה וכפכפים יתהלכו פחות זקופים מאותם אנשים בדיוק שילבשו חליפה (בקצה השני).

אישה עם נעלי אצבע תתהלך אחרת מאותה אישה על עקב או נעל סגורה.

הבגד משפיע על ה Mode אליו נכנסים, על ההרגשה, על היציבה, על שפת הגוף בכלל, ומכאן גם על מידת החופש או המחויבות שלנו ובאופן כללי על ההתנהלות ועל ההתנהגות (מכירים את זה שבאירועים שלכבודם אנחנו מתלבשים אנחנו מרגשים "מיליון דולר"?!)

זה כמו פינג פונג של מסרים שמועברים ללא מילים, ומשפיעים הדדית, על הפרט (הלובש עצמו) ועל הסביבה.



הבגד ככלי להשגת מטרות


אז איך משתמשים בבגדים ככלי לשירות מטרותינו באשר הן - מקצועיות או אישיות?

איך מסתייעים בבגד לקידום אישי בתחומי החיים השונים?

איך מחליטים מה ללבוש?

כדי להבין ולהחליט פונים ל... בג"צ!




מה קשור בג"צ לכל זה?


לא, אני לא מתכוונת לבית הדין הגבוה לצדק, זה בעתירות אחרות בנושא לבוש.

בג"צ מאגד את הפרמטרים שכדאי להתייחס אליהם בפרטי הלבוש, בבואנו להתלבש, כי הם אלו שאחראיים למסרים שיועברו מהבגד עצמו.

כל פריט לבוש - חולצה, שמלה, חצאית או מכנסיים, מאופיין עפ"י שלושת הפרמטרים הללו ולכן שלושתם יחד משפיעים על המסר.

1. סוג הבד

2. הגזרה

3. הצבע / הדפסים




בד

ככל שהאריג צפוף יותר, והבד "עומד" יותר כך לרוב ישדר יותר יציבות, רצינות, אחריות, סמכות, כובד ראש, וכד'. - סוג של "שליטה עצמית" (ניהול?) ככל שיהיה חופשי יותר "יתנפנף ברוח" או יקבל את קימורי הגוף, כך ישדר פחות מכל אלה (הוא הרי מושפע יותר מהסביבה ולא "עומד על שלו") כן ישדר יותר קלילות, נינוחות, חברתיות, העדר מחויבות וכד'. אפרופו שמלות הקיץ המתנפנפות והנעימות לנו הנשים כל כך, חולצות פשתן קייציות, שרוואלים וכד'.


גזרה

ככל שהגזרה בעלת קוים ישרים יותר, מפתחי וי, חולצות עם צווארון משולש, תיפורים חדים כך המסרים שתעביר יהיו חדים יותר, ישירים, מוחלטים פורמאליים יותר וכד'. מפתחים עגולים ירככו את הגזרה ואת המסרים שמועברים דרכה. כך לדוגמה חולצה מכופתרת עם צווארון זויתי תעביר מסרים שונים מחולצה מכופתרת עם צווארון סיני, או חולצת טי עם צווארון עגול.

צבע

כאן יש סייגים רבים. הרבה יותר מאלו שיש בשני הפרמטרים הקודמים, ולא על כל הדקויות אפשר לעמוד במאמר, ובכלזאת, בהכללה ובערבון מוגבל בהחלט, צבע כהה ישדר יותר יציבות, רצינות סמכות ואחריות וצבע בהיר יותר חופש והעדר מחויבות.

חפשו את שני הקצוות למשל, בבגדים לחופשה על יאכטה או ספא לעומת בגדי עסקים. לבן, תכלת וורוד בייבי, לעומת שחור אפור כחול כהה. עד כאן הדברים האמורים הם לגבי כל פריט בפני עצמו ובהנחה שלובשים צבע אחד.

עם זאת, לרוב, הפריטים ישולבו חלק עליון ותחתון, וכפועל יוצא מזה, גם המסרים שנעביר. בעוד שחור לבן ישדר יותר פורמאליות, חום וחרדל ישדרו זאת הרבה פחות.


ממוצע שכלול המסרים המועברים מבג"צ יהווה את המסר הדומיננטי המועבר בבגדים ואת מירב המשקל במסר הכללי שמועבר בנראות. החשוב הוא שהמסר הכללי אותו נעביר באמצעות המראה שלנו והלבוש כחלק ממנו, יהלום את המסר שיקדם את המפגש שלנו, עסקי מקצועי או אחר.



טיפים נוספים לסיכום:


1. לפני מפגש חשוב

דייקו מהם 3 הדברים שהכי חשוב לכם לשדר מכל המסרים שאתם מעבירים, ושתרצו שיזכרו מהמפגש אתכם. אם זה שאתם יצירתיים עם ראש פתוח ויכולת הקשבה רבה תוכלו לאמץ למפגש לוק קליל יותר, צבעוני או לחלופין לוק סולידי שמשלב קריצה יצירתית כזו או אחרת באקססוריז במינונים משתנים בהתאם למידותיכם וסגנונכם. אם חשוב לכם יותר לשדר במראה שלכם בראש ובראשונה אחריות, שיקול דעת, שאפשר לסמוך עליכם כבעלי חשיבה רציונלית, אז מראה סולידי יותר, מינימליסטי בקווים נקיים וישרים ברובו ישרת אתכם.


2. שילובי הצבעים

ככלל שילוב דיכוטומי - חותך, כהה ובהיר ובקיצון שחור לבן - ישדר יותר רצינות, מחויבות, סמכות פורמאליות (ר' קוד לבוש עורכי דין, הנהלה בכירה, עולמות הביטוח והפיננסים וכד'). שילוב מונוכרומטי, מרוכך יותר כמו שילוב של אפור, זית, כחול חום במקום שחור, בשילוב גוונים בינוניים עד בהירים של כל צבע, יקלילו במעט את המראה וישדרו מראה מרוכך וקל יותר.


3. הדפסים

באופן כללי הדפסים מקלילים את המסרים והמראה. ובמקרה הזה, הגודל בהחלט משפיע.

פרחים ציפורים עיגולים וצורות עבות, כיתובים גדולים וכד' בדרך כלל יקלילו את המראה ואת המסרים המועברים באמצעותו (פעמים, בהקשרים מסוימים ובצבעים מסוימים ישדרו דרמטיות)

האם מתאימים לעבודה? תלוי איזו עבודה ומה התפקיד והאירוע וגם במינון שלהם בלוק הכללי.


* חשוב להדגיש שהכללים הם בסיסיים ביותר וגם שבכל כלל יש יוצא מן הכלל ובכלזאת, העקרונות הבסיסיים יציבים ותקפים . ובנוסף, לא פחות חשוב להזכיר שהלבוש הוא חלק ממכלול שלם, של מסרים שאנחנו מעבירים ללא מילים וככל שיהיה בהלימה להם, כך ישלים ויעניק להם משנה תוקף.



"הבגד עושה את האדם" אינו קשור במותגים שמעידים כמה הלובש "שווה" או על כמות ההון החומרי שיש לו (או לא).

"הבגד עושה את האדם" במילים פשוטות אומר שכשאנחנו לבושים נכון, אנחנו מרגישים מצוין, זה מוסיף לנו ביטחון וזה מתבטא ביציבה שלנו, בהתנהלות בביטחון שאנחנו מקרינים, וכך אנחנו מעבירים את המסרים שבעדנו ויוצרים את נקודת הפתיחה המיטבית עבורנו (זוכרים רושם ראשון?!).

זה מקרין החוצה וממגנט את הצלחתנו כפי שהגדרנו אותה, ואליה התלבשנו.


אל תאמינו לי. נסו בעצמכם!!!

השתמשו בבגדים ככלי להשגת מטרותיכם!



מוזמנים להרהר, להגיב, לשתף, להקיש לחייכם

וגם לפנות אלי אישית ב - צרו קשר

מאוד אשמח לשמוע כיצד הפוסט תרם לכם ומה העלה בכם.

© Etitude 2019

Proudly created with Wix.com