top of page
  • תמונת הסופר/תEtitude - אתי קארו אבקסיס

הצגה סופה להסתיים. מה עם התחפושת ?!

עודכן: 21 במרץ 2019

כן, גם אני, כמו מרבית ה"אתי"יות, נקראתי על שם "סבתא אסתר". רק ששנים כמו התכחשתי לחיבור הזה, מכל מיני טעמים, ובכל פעם שמישהו קרא לי "אסתר" הדגשתי "אתי". אגב, שמי הוא באמת "אתי" מיום לידתי. אתי בתעודת הלידה ובתעודת הזהות. השם אסתר לא מופיע בשום מסמך רשמי שלי... ובכלזאת, קרויה ע"ש "אסתר" (אולי שם נסתר כמו דברים רבים במגילה...?). בשנים האחרונות הרבה אנשים לא השתכנעו גם מהטיעון הזה. הגדילה אחת מהם בחנוכה האחרון, בערב הדלקת נרות אצל חברים יקרים, כשאמרה לי ברצינות ובתקיפות, תוך היישרת מבט לעיניי שלי "תפסיקי להילחם בזה. את אסתר ואת מלכה!" והשאירה אותי מכווצת קמעה. טוב בואו נרגע, ונשים דברים על דיוקם, גם אם אני אסתר, מלכה אני לא. לפחות לא במובן העממי של המילה. (בחיי זה כבר משהו אחר) אבל למרבה ההפתעה, דווקא בפורים הזה, גיליתי לא מעט דברים מקשרים ביני, בין EtiTude, ובין מגילת אסתר ופורים בכלל... ובינהם כלים שיכולים לסייע גם לכם.


1. מגילת אסתר

מגילת אסתר נקראת כך משום שהיא מגלה את הנסתר.

אה... זה מה שאני עושה עם עצמי, באופן יזום, פעיל ומתוך מודעות רבה, מעל 40 שנה. מחפשת ומגלה כל יום משהו חדש. לומדת את עצמי ומעצמי מאתגרת את עצמי, פותחת, חושפת ומגלה עוד ועוד. וזה בדיוק גם מה שאני עושה באופן פורמלי, מעל לעשור, בעיסוקי ולפרנסתי כל ימות השנה, במסגרת EtiTude. עוזרת לאנשים לגלות את עצמם - תרתי משמע: מתוכם ולעולם!

מחד לגלות מתוכם את המיוחד המאפיין אותם. מאידך לגלות את הכישרון, את המיוחד, את המבדל אותם, אשר גילו - גם לעולם!


בכל אחד חבוי משהו שלא מצטייר בעיניו כמיוחד, כי ה"משהו" קיים בו מאז ומתמיד ומרגיש לו הכי טבעי . דווקא ה"משהו" הזה פעמים רבות הוא הוא המיוחד. טבעי לנו אבל לא לאחרים. ואז מיוחדות ה"משהו" נסתרת מעיננו, ואנחנו לא "מגלים" אותה לאחרים.



2. "המן" זה בכלל גישה!

המן במגילה הוא איש עם המון ממון, סטטוס והשפעה. יש לו הכל מכל, אפילו משפחה רחבה (עם עשרה ילדים), ולמרות זאת, הוא אינו שבע. עינו צרה והוא לא יודע להעיר (לעורר) ולהאיר את הטוב שבחייו. ומתוך צרות עולמו, וצרות עינו, הוא בא להתסיס גם את המלך, ו"מסביר" לאחשוורוש במוחו הכלכלי, הרווי נתונים מספריים ונוסחאות, כמה לא שווה להשאיר את "היהודים" בממלכתם. הם הרי פזורים ב 127 מדינות אבל שומרים על דת משלהם ולא מאמצים את הדתות וההלכות של הדתות האחרות. והכל בגלל "יהודי אחד" - מרדכי, שלא משתחווה לו. כולם משתחווים לו, אבל בצרותו ובקיצוניותו הוא לא מעריך את זה ואת כל הטוב שברשותו, עינו נתפסת דווקא לאחד שלא. המן מייצג גישה מצרה, שעלולה להביא צרה (כמו שהביאה עליו בסופו של דבר) .

ואיך כל זה קשור לתדמית של כל אחד מאיתנו?


הגישה שלנו, לעצמנו ולסביבה, מוקרנת החוצה ומכתיבה את התדמית שלנו ואת ההתייחסות אלינו ואל יכולותינו.

וככל שניתפס וניצרב בתפיסת אחרים בהקשר חיובי יותר,גם אך לא רק - ברושם הראשון, כך ייטב לנו, כך תפתחנה לנו יותר דלתות ויותר הזדמנויות ייקרו לפתחינו.


3. נהפוך בו ונהפוכו

עוד בעניין הגישה, כל חסרון אפשר להפוך ליתרון. פעמים רבות מגיעים אלי אנשים שתוך כדי פגישה מבקשים להצניע כל מיני דברים. יש כאלה ש"מוצדקים" ויש כאלה שהם חלק ממהותם, אך הם חוששים שהדברים הללו מעכבים אותם או חוסמים בפניהם אפשרויות וגודעים הזדמנויות. ואני ששנים אחד המשפטים המובילים את חיי הוא "בכל דבר רע יש משהו טוב" לא יכולה להיעתר לבקשה כזו שבאה להסתיר חלק מהותי מן האדם, חלק ממהותו.

אז מה אני מציעה לעשות?

להפוך בדבר עצמו, כדי שנוכל לגלות כיצד להפוך אותו לטוב עבורנו, במקום שיהיה בעוכרינו! לחפש מה התועלת בדבר עבורנו? מה הוא מאפשר לנו? ואיך מה שהוא מאפשר לנו יכול לסייע לאחרים אם זה בעבודה, בעסקים או בתחומים אחרים.





4. תחפושות - הצגה סופה להסתיים

הקונוטציה הרווחת לתחפושת קשורה בהסתרה, בשקר, בזיוף. ואחד הדברים שמצאתי לפני למעלה מעשור כשרק סיימתי את לימודי התדמית היה, שתדמית בקהל הרחב, קשורה אסוציאטיבית במידה רבה עם תחפושת. עם התחפשות, עם משהו שאיננו אמת. במילים אחרות התדמית של התדמית "לא משהו"...

אני רוצה להציע נק' מבט אחרת על תחפושת, שעשויה להראות שתחפושת יכולה להיות גם משהו אחר ואפילו כלי מקדם עבורנו.

התחפושת יכולה להסתיר, זה נכון. וכשזו מטרתה בחיים האמתיים, אני מוצאת עצמי לא פעם אומרת לאנשים שמבקשים את דעתי, ש"הצגה סופה להסתיים".


אך בתחפושת יש גם כדי להזכיר לנו את היכולת הבסיסית שלנו להשתנות ואפילו לסייע לנו בשינוי עצמו ובהטמעתו. אחרי שנחפש בתוכנו ונגלה מי האדם שאנחנו באמת רוצים להיות, אחרי שנדייק לעצמנו את מטרתנו, באמצעות ה"תחפושת" ובהיקש לימינו - הבגדים, הסמלים החיצוניים, הנראות החיצונית שלנו - נוכל לעזור לעצמנו להגיע לשם מבפנים ומבחוץ, תוך הסתייעות בחוץ! (להלן בנראות). ואז המשפט המרענן והמשובח שתבעה אמי קדי במחקרה על שפת גוף, ישרת אותנו גם כאן: "Fake it till you BECOME IT"

עם הרצון להשתנות והנכונות לדרך, ה"זיוף" או ההתחפשות לכאורה, הופכים לתרגול ולהתרגלות - לאדם "החדש", לתפקיד החדש , למקצוע החדש ובעצם למה ולמי שאני רוצה להיות.

וכאשר התחפושת היא כלי לשינוי ולא כלי להסתרה, היא בשירותנו! היא מקדמת אותנו לעבר מטרתנו! (וזה אגב החופש האמיתי - החירות . מישהו אמר פסח אוטוטו ???....)

ולסיום, תובנה חשובה נוספת, שנוגעת לכולנו, שוב מזווית מעט אחרת.



5. מתנות לאביונים

אחד הדברים להם אנחנו מצווים הוא לתת "מתנות לאביונים".

ומיהו אביון?

אביון הוא עני, רש. הגישה הרווחת היא לייחס את המושג, התיאור הזה, לחוסר באמצעים חומריים, כלכליים. הרי אם נבקש מילד לתאר מה זה עני, הוא יגיד "מי שאין לו כסף".

אך אביון יכול להיות עני בכל מיני תחומים, לדוגמה ברוח ובדעת.

מכאן שלתת זה לא רק חומר.

נתינה היא נתינה של כל אחד מכישרונו, ממה שמייחד אותו (אופס, שוב חוזרים לבידול אישי... )

תן כפי יכולתך זה לא רק כמה שאתה יכול אלא גם ביכולותיך. בדברים שאתה יכול לעשות, שיש בך (ולא רק לך) אלו שאחרים, אולי חסרים בהם.


ואני... לי יש תובנות. תובנות שבחרתי לחלוק עם העולם, עם מי שבוחר לקרא אותם, וזאת מבלי לדעת אפילו כמה סמלי זה היה מצידי להטיל את הפור להשקת הבלוג שלי דווקא לשבוע של פורים.


חג פורים שמח!!!




מוזמנים להרהר, להגיב, לשתף, להקיש לחייכם

וגם לפנות אלי אישית ב - צרו קשר

 

מהמקום שמבקש לחבר לטוב, ולאפשר לכולם ולי, לראות את האהבה שפזורה בכל מקום, כל הזמן, לחייך ולהמשיך את היום בגישה חיובית צמח האתגר שלי בפייסבוק Love Is Everywhere#,

הוא הדביק כבר המון אנשים בארץ ומעבר לים, ששולחים לי תמונות כך סתם באמצע היום, מחייכים וממשיכים וזה מרגש מאוד.

מוזמנים להצטרף אלינו באהבה. אם תתקלו בלב בשגרת חייכם, צלמו אותו והעלו לפייסבוק לאלבום הציבורי

או שלחו אלי בפרטי ואעלה את התמונות אני.


דוגמאות מתמונות שכבר הועלו:


 

62 צפיות0 תגובות
bottom of page